Het effect van ventilatie op de cognitieve prestaties van leerlingen op een basisschool


Cognitieve prestaties leerlingen ventilatie - ref

Onderzoek naar de invloed van vraaggestuurde (mechanische) ventilatie op de cognitieve (leer)prestatie van leerlingen.

  • Leerlingen bij vraaggestuurde (mechanische) ventilatie presteren beter op de taal- en rekentest dan onder standaard ventilatieconditie (natuurlijke ventilatie).
  • Ook werden in dit onderzoek bij de standaard ventilatieconditie CO2 concentraties gemeten die ruim boven de grenswaarde die ten grondslag ligt aan de ventilatie eisen van het Bouwbesluit van 1200 ppm uitkomen.
  • Gezien de relatie tussen de CO2 concentratie en de prestaties op de reken- en taaltest en de mate waarin de grenswaarde voor CO2 in dit onderzoek werd overschreden, kunnen verbeteringen in cognitieve prestaties van leerlingen worden verwacht bij binnenmilieu omstandigheden waarbij aan de ventilatie eisen van het Bouwbesluit (1200 ppm) wordt voldaan.

(bron: RVO)